Dátum: 17.09.2024

Kvetoslava Sarvašová – Pokora a zodpovednosť profesionála privádzajú k AHA momentom

Martina Grechová / 10. 05. 2024

Profesionálny lektor a kouč pracuje s ľuďmi celý život. Čo robí lektor osobnostného rozvoja a pre koho môže byť osožný koučing? Čo znamená mindfulness a ako môžeme proaktívne pracovať na vlastnej psychickej a fyzickej pohode, tzv. wellbeing? Všetky tieto pojmy a techniky nám v nasledujúcich riadkoch odhalila charizmatická lektorka, koučka a mentorka Kvetoslava Sarvašová.

S ľuďmi pracujete celý život. Po dlhoročnom pôsobení na pozícii personálnej manažérky v zahraničných korporáciách ste sa vrátili „k ľuďom“ v novej role profesionálnej lektorky, koučky a mentorky osobnostného rozvoja, ako aj lektorky programu MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), čiže znižovania stresu pomocou všímavosti. Čo vás inšpirovalo, aby ste svoje odborné vedomosti aj praktické zručnosti získané počas pôsobenia v medzinárodných firmách zúročili a založili svoje vlastné podnikanie?

Po ukončení manažérskej kariéry som myšlienku na vlastné podnikanie nosila v hlave dlhodobejšie. Vedela som, že chcem pracovať v oblasti rozvoja ľudí. Vždy to bola moja srdcová záležitosť. Bola som stále aktívna a chcela som zdieľať s ľuďmi užitočné veci. V manažérskej praxi som sa denne stretávala so situáciami, ktoré mohli vyzerať úplne inak, keby ľudia lepšie ovládali a využívali tzv. mäkké zručnosti. Teda, keď by si vedeli lepšie organizovať čas, lepšie pracovali v tíme, so stresom, emóciami, či lepšie komunikovali. Bolo mi jasné, že stavať na praxi a odžitých skúsenostiach nepostačí. Preto som si dopĺňala a dodnes dopĺňam vzdelanie. Okrem nespočetných manažérskych kurzov na Slovensku a v zahraničí som absolvovala lektorský kurz, koučovací kurz, kurz kvalifikovaného lektora metódy mindfulness, kurz krízovej intervencie, kurz sebasúcitu, ale vyštudovala som napr. aj Digitálnu univerzitu, ktorá ma neskutočne posunula v oblasti online marketingu. Neustále sledujem novinky a nikdy sa neprestávam učiť. Súčasťou toho, aby som bola dobre pripravená pomáhať klientom je aj práca na psychickom a fyzickom zdraví. Pravidelne športujem, veľa chodím pešo, dbám na zdravú stravu, skončila som s ponocovaním  a už viac ako sedem rokov sa denne venujem praxi mindfulness – všímavosti, ktorá mi pomáha nielen so sústredením a jasnou mysľou, ale aj s vedomejším zvládaním stresu a rôznych situácií, ktoré život prináša.

Služby profesionálneho koučingu vyhľadávajú ľudia v rôznych etapách života. Aký je rozdiel medzi mentorom a koučom? Kto pomáha viac zažiť zmenu a pohnúť sa z miesta?

Koučing sa stále viac dostáva do povedomia a preniká aj mimo firemného prostredia. Ak sa pýtate, kto pomáha viac so zmenou alebo pohnutím sa z miesta, tak to môže byť práve kouč. Niekedy je pre pochopenie jednoduchšie povedať, čo kouč nerobí. Kouč nie je poradca, lektor, učiteľ, ani tréner, mentor, či psychoterapeut. Kouč je expert na rozhovor na tému, ktorú prináša do koučingu klient. Vhodnými otázkami kouč pomáha klientovi zamyslieť sa iným spôsobom, odpovedať si na otázky, ktoré by si klient sám nikdy nepoložil a pomocou vlastných zdrojov prichádzať na vlastné riešenia a určiť si akčné kroky. Ak si sami definujeme, čo chceme urobiť, predpoklad, že to urobíme, je omnoho vyšší, ako keby nám to niekto nariadil. Koučing je vhodný pre každého, kto chce vo svojom živote niečo zmeniť a je pripravený prebrať zodpovednosť za naplnenie krokov, ktoré k tomu vedú. Často vieme veľa vecí, len si ich sami nedokážeme „zvedomiť“ – ostávajú niekde hlboko v nás. Dobrý kouč to správnymi otázkami a pozorným počúvaním pomôže dostať na povrch. Kouč ale nerobí prácu za klienta. Nelezie na kopec namiesto vás, ste to vy, kto je pevne rozhodnutý aktívne meniť veci, žiť inak, niečo dosiahnuť, mať, vedieť. Kouč vám pomáha nachádzať možnosti, zvedomiť si víziu a držať smer.

Mentor je človek, ktorý si už sám prešiel nejakým procesom, profesiou a teraz vás sprevádza na tejto ceste. Poskytuje vám nezaplatiteľné rady, ako na to, čo sa mu osvedčilo, čo nie, zdieľa s vami to, čím si sám prešiel. Mentora môže napríklad firma prideliť začínajúcemu zamestnancovi nielen v procese jeho zaškoľovania, ale napríklad aj pri zmene pracovnej pozície. Mentorovi môžete klásť otázky od rána do večera a on vám na ne fundovane odpovie. U kouča je to naopak. Kouča sa nepýtate, to on kladie otázky vám. Kouč vás nementoruje. Vaša cesta je jedinečná a kouč vás na nej iba podporí.

Môžu kouča vyhľadať aj obyčajní ľudia, ktorí si chcú iba „upratať myšlienky vo svojej hlave“?

Určite áno. Sami sa často cyklíme a strácame vo vlastnom premýšľaní, prípadne sme zahrnutí zaručenými radami okolia. Rozhovor s koučom prebieha inak. Kouč neradí, neposudzuje, neprezentuje svoje názory, neúkoluje klienta. Pozná účinné techniky napríklad aj na upratanie myšlienok v hlave.

Aké najčastejšie témy sa skloňujú v rámci spolupráce kouč-klient?

Často sa opakujú témy biznisové, ktoré sa týkajú vedenia tímu, komunikácie, plánovania a organizovania času, dávania a prijímania spätnej väzby. Vyhľadávané sú aj témy zmeny kariéry, konfliktov, vyhorenia, nezvládania stresu a nárokov moderného života ako aj hľadania rovnováhy medzi prácou a súkromím. Ľudia však popri pracovnej téme vždy „zablúdia“ aj do súkromia a často sa objavia témy ako partnerské vzťahy, výchova detí alebo zdravie a životný štýl.

Ak poznáme svoje kvality, talenty, dokážeme lepšie pochopiť samých seba. Nestačí len rozhodnutie pre zmenu. Palivom je motivácia. Naštartovať zmenu znamená použiť vnútornú motiváciu. Ako si môžeme svoje „vnútorné prečo“ zdôvodniť a vnútornú motiváciu udržať?

Vnútorná motivácia je jediný fenomén, ktorý funguje. Koučovací rozhovor môže byť efektívnym nástrojom, pomocou ktorého vieme s klientom preskúmať vnútornú motiváciu. Teda kvôli čomu chce  zmenu, čo to prinesie jemu, jeho okoliu, svetu, ale aj to, aké prekážky či riziká môžu nastať a ako ich klient prekoná. Klient má o tom povedomie, no s koučom sa môže dopracovať omnoho hlbšie a objaviť aj súvislosti alebo riešenia, ktorých si doposiaľ nebol vedomý. Aj udržanie motivácie môže byť tvrdým orieškom. Ak sa začne vytrácať, s reštartom môže pomôcť koučing.

Na prvom 30 minútovom bezplatnom stretnutí klientom vysvetľujete, ako koučing prebieha a zisťujete klientove očakávania. Ako potom prebieha samotný koučing? Klienti chodia za vami alebo vy za nimi alebo stretnutia realizujete v online priestore?

Áno, nulté stretnutie, alebo „chemistry meeting“ je veľmi dôležité. Tu je dôležité, aby si odborník a klient vzájomne „sadli“. Klientom ponúkam viacero možností. Ak žijeme v rovnakom meste, koučing môže prebiehať osobne na mieste, na ktorom sa vzájomne dohodneme. Veľa klientov si dnes po prvom osobnom stretnutí volí aj možnosť online koučingu, alebo celý koučing prebieha iba v online prostredí.

Koučov je v Košiciach a okolí viac než dosť. Čím sa snažíte odlíšiť?

Ešte stále sa ako kouči prezentujú ľudia, ktorí nemajú koučovské vzdelanie. Profesionálnych koučov nájdete na stránke profesnej organizácie Slovenská asociácia koučov alebo na stránke ICF – Medzinárodnej federácie koučov. Neusilujem sa cielene niečím odlíšiť. Všetci profesionálni kouči sa zaväzujú k dodržiavaniu Etického kódexu ICF a koučovacích kompetencií. Sú odborne školení na vedenie koučovacieho rozhovoru. Ja osobne za svoju silnú stránku v práci s klientom považujem fakt, že sa už viac ako sedem rokov venujem vlastnej praxi mindfulness – všímavosti. To mi pomáha byť s klientom v rozhovore absolútne prítomná. Je to aj jedna z kľúčových kompetencií kouča. Možno to znie jednoducho, ale dostať sa do prítomného okamihu, byť plne sústredený na klienta, dať nabok svoju agendu a hlboko počúvať nie je v tomto svete plnom podnetov a stresu vôbec jednoduché. Aj kouč je iba človek so svojimi radosťami a starosťami. Ak má kvalitne pracovať, potrebuje byť fit fyzicky aj psychicky. Schopnosť sprítomnenia sa týka aj klienta. Ľudia niekedy prichádzajú v strese, emocionálnom rozpoložení, zahltení problémami a to je stav, v ktorom málokto dokáže niečo riešiť. Aj v takýchto situáciách dbám na to, aby sa klient sprítomnil, upokojil, a až potom sa púšťame do rozhovoru. V tomto mi pomáha aj fakt, že ako kvalifikovaná lektorka mindfulness môžem v koučovaní okrem koučovacích techník využívať aj techniky mindfulness.

K technikám mindfulness – všímavosti vás priviedol hektický život. Táto technika vás zaujala natoľko, že ste v zahraničí absolvovali lektorský výcvik a stali ste sa kvalifikovanou lektorkou celosvetovo známeho programu MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction (programu znižovania stresu pomocou všímavosti). Čo si možno pod pojmom mindfulness predstaviť a pre koho je vhodný 8-týždňový program MBSR?

Pojem mindfulness možno do slovenčiny preložiť ako všímavosť alebo bdelá pozornosť. Je to život v prítomnosti. Ide o stav mysle, ktorá so zvedavosťou, otvorenosťou a bez posudzovania berie život taký, aký je. Všímaví sa rodíme. Ide o vlastnosť, ktorá je nám daná, avšak postupne ju vo svete plnom vonkajších podnetov strácame. Program MBSR v sebe spája tisícročiami overenú múdrosť východných filozofií a meditačných techník s modernou medicínou, neurovedou a psychológiou. Je sekulárny a neviaže sa na žiadne náboženstvo, ezoteriku a podobne. Neobsahuje žiadne rituály a má najviac vedeckých štúdií, ktoré overili jeho početné prínosy pre ľudské zdravie a psychiku. Autorom kurzu MBSR , ktorý sa na celom svete učí podľa rovnakého kurikula, je emeritný profesor medicíny Jon Kabat-Zinn. Ten ho po prvý raz zostavil a absolvoval so svojimi klientmi v klinickom prostredí v roku 1979 na lekárskej fakulte Massachusettskej univerzity v USA. Program MBSR je vhodný na posilnenie psychickej aj fyzickej odolnosti. Teda pre ľudí, ktorí bojujú so stresom, depresiami, úzkosťami, žijú hektické životy, sú zahltení neustálou prácou a myslením a potrebujú sa zastaviť a vrátiť sa „k sebe“. Len tak potom dokážu lepšie a s väčšou ľahkosťou žiť svoje životy v nestálom a komplikovanom svete. Program MBSR nie je náhradou lekárskej alebo psychoterapeutickej starostlivosti, ale môže byť jej skvelým doplnkom. Môže mať aj terapeutické účinky a pomáha zaviesť do života zdravšie návyky.

Aj tu si s klientom overujete, podobne ako v koučingu, či je program MBSR v danej chvíli pre klienta vhodný?

Áno, samozrejme. Tento program mu musí byť navyše aj osožný.

Ako ste zistili, že program MBSR je tým vhodným riešením pre vás?

Ja som sa ku všímavosti dostala ako človek, ktorý hľadal spôsoby ako „byť v pohode“. Mala som veľa povinností a zodpovedností – tak v práci ako aj v súkromí a podieľala som sa na viacerých projektoch. Zápasila som s časom. Keď som vyriešila jeden problém, už mi klopal na dvere ďalší a zmietala som sa v neustálom strese. Prečítala som kvantum odborných kníh a napozerala videá s prednáškami svetových odborníkov na vedenie tímov, plánovanie, produktivitu, sebariadenie, komunikáciu či zvládanie stresu. To však bola iba polovica cesty. Môžeme poznať teórie, techniky, tipy, triky, ale pokiaľ nič z toho reálne nezavedieme do praxe, nič sa nezmení. V tomto ohľade bol pre mňa prelomový práve program MBSR. Okrem získania vedeckých informácií som počas 8 týždňov kurzu MBSR denne viac ako hodinu meditovala. Cvičila som jemné fyzické cvičenia, viedla si denník so záznamami o svojom prežívaní, pocitoch v tele, myšlienkach, emóciách, skúmala som svoj vlastný stres, ako reagujem, ako by som mohla reagovať inak, ako komunikujem, čo sa deje vo mne aj okolo mňa. Kurz bol plný uvedomení a AHA momentov, priviedol ma k omnoho zdravšiemu a láskavejšiemu životu a naučil ma inému vnímaniu a zvládaniu stresu. Po tomto kurze som počas dvoch rokov prešla v zahraničí výcvikom lektora mindfulness a od roku 2021 vediem 8-týždňové kurzy MBSR.

Ak by ste mali poradiť mladým začínajúcim podnikateľom, na čo by si mali dať pozor pri štarte svojej profesionálnej kariéry, čo by to bolo?

Začať s marketingom na sociálnych sieťach omnoho skôr a čím intenzívnejšie. Či sa nám to páči, alebo nie, či sme alebo nie sme fanúšikmi sociálnych sietí, žijeme v online dobe. Môžete mať vynikajúci produkt, ale bez propagácie sa o ňom nedozvie nik, alebo to bude trvať roky. Na druhej strane, sledujem veľa produktov alebo služieb, ktorých kvalita je otázna. Majú však mohutný, niekedy až agresívny marketing. Je potrebné, aby sa ľudia o ich produkte či službe dozvedeli. A nielen to. Musia pochopiť ako by im to mohlo pomôcť. Na sociálnych sieťach odporúčam, aby sa zamerali v prvom rade na edukáciu a až potom na predaj.

Touto cestou sa chcem poďakovať pani Kvetoslave Sarvašovej, že venovala priestor na zodpovedanie mojich otázok. Želám vám veľa mentorských úspechov aj AHA momentov u klientov s technikou Mindfulness.

Newsletter

Prihláste sa na odber, poskytneme Vám informácie z oblasti podnikania.

Podnikateľské
Príbehy

© podnikatelskepribehy.sk. All Rights Reserved. Designed by HTML Codex