Potraviny z prírody sa stali pravidelnou súčasťou jedálnička mnohých nadšencov zdravého životného štýlu. Dôkazom je aj neustály rast značky Biogreat, ktorá sa už jedenásť rokov stará o vyváženú stravu spokojných zákazníkov po celom Slovensku. Odhodlanie dopriať svojmu telu tie najkvalitnejšie výrobky doviedlo Zuzku Feledíkovú a Tibora Čevoru k otvoreniu troch predajní a bistra.
Vystúpenie z komfortnej zóny sprevádzané odhodlaním dopriať nášmu organizmu zaručene kvalitné výrobky inšpirovalo Zuzku a Tibora k otvoreniu bio prevádzok, založeniu vlastného e-shopu a zahájeniu rozvozu sortimentu do každého kúta našej krajiny.
„Obchodné skúsenosti kolibríka, ktorý preletel cez Wall Street“ v roku 2010 ani jedného z bývalých partnerov neodradili od uskutočnenia svojho malého sna. Naštartovať vlak plný nástrah a výziev síce trvalo približne pol roka, no od jeho rozbehnutia Biogreat neustále prosperuje.
Cieľom majiteľov bolo už od roku 2011, kedy otvorili svoju prvú predajňu v Pezinku, zaplaviť Slovensko zdravými potravinami. Preto si na sortimente, ktorý ponúkajú, dávajú patrične záležať. Kľúčovým bodom je podľa Tibora jednoznačne biokvalita, pri ktorej zisťujú pôvod potravín. „Naše hľadanie sa začína vždy na Slovensku – ak niektoré produkty nezodpovedajú stanoveným kritériám, robíme prieskum v Česku a Rakúsku. Dbáme na to, aby konkrétna komodita bola lokálna, prípadne pochádzala zo susedných krajín.“
Prioritou pri objednávaní je samotná kvalita výrobkov. Ako opisuje majiteľ Biogreatu, niektoré sa dajú zohnať aj u nás, no občas sa lepší dodávatelia nájdu práve v zahraničí. Pri bezlepkových a vegánskych produktoch však prihliadajú na iné kritériá. „Dôležitá je chuť, keďže tú je pri potravinách bez múky a mlieka veľakrát ťažké “vychytať.“ Záležať si dávame aj na pôvode z ekologického poľnohospodárstva, ktorý je vždy zárukou kvality. Tieto produkty sú označené symbolom BIO.“
Tibor tiež dodáva, že rozhodujúcim faktorom pri zabezpečovaní tovaru sú často dobré vzťahy s dodávateľmi. Veľa z nich nadobudli aj vďaka nápadom zákazníkov, ktorí podnikavej dvojici zo začiatku radili s rozširovaním ponuky. Majitelia im výrobky v predajniach ušili takpovediac na mieru. „Ľudia boli pre nás vždy veľkou inšpiráciou. Na základe ich požiadaviek sme v podstate vybudovali celý sortiment.“
Spätná väzba od zákazníkov len dokazuje, že poličky vo svojich obchodoch zaplnili naozaj zmysluplne. „Mnohokrát nás pochvália, že ponúkame všetko, čo by mal jedálniček v rámci zdravého stravovania obsahovať. Je to pre nás česť, najmä z dôvodu, že v súčasnosti máme možnosť vyberať z desaťtisícov produktov. Do nášho sortimentu v rámci predajní a e-shopu však vieme zakomponovať “len“ okolo štyroch tisíc.“
Biogreat ponúka okrem širokého portfólia potravín vrátane ovocia, zeleniny a mäsa aj drogistický sortiment. V ponuke nájdete prírodnú kozmetiku, ústnu a dámsku hygienu, ale aj čistiace prostriedky. Práve tie sa dajú v kamenných predajniach v Pezinku a Bratislave načapovať priamo do vašich nádob.
Bezobalové nakupovanie potravín sa však Zuzke a Tiborovi príliš neosvedčilo. „V súčasnosti túto možnosť neponúkame. Stopkou bola pre nás najmä hygiena, ktorá je pri výrobkoch na váhu veľmi ťažko udržateľná. Najmä počas pandémie koronavírusu bezobalové nakupovanie stratilo úplne význam najmä z bezpečnostného hľadiska,“ vysvetľuje Tibor.
O obľúbenosti potravín z prírody svedčia aj neustále prosperujúce predajne. Počas jedenástich rokov zostali totiž všetky štyri prevádzky otvorené – aj v období, kedy Biogreat nezažíval práve časy svojej najväčšej slávy. „Všetko, čo robíme, robíme srdcom. Okrem toho ponúkame komplexný sortiment vyskladaný zákazníkom priamo na mieru.“
Nie je žiadnym tajomstvom, že veľa ľudí sa zdravým produktom vyhýba aj z finančného hľadiska. „Naše ceny sú veľmi férové. Nehovorím, že sme úplne najlacnejší, no ceny máme nastavené tak, aby sme mohli dlhodobo fungovať a neustále napredovať,“ dodáva Tibor.
Podľa spoluzakladateľov Biogreat je ich výhodou aj ústretovosť voči zákazníkom a priateľská atmosféra v rámci pracovného kolektívu. S kolegami sa obaja stretávajú mimo roboty aj napriek tomu, že nie sú rodina. „Ja osobne milujem Pezinok, mám šťastie na extrémne milých zákazníkov. Z ľudí, s ktorými som si dlhé roky vykala, sa stali moji kamaráti.“ Pozitívnou energiou, ktorou Zuzka srší, si získala aj tých najmenších. „Niektorí mi rastú doslova pred očami. Z bábätiek sa zrazu stali vnímavé deti, ktoré ma už od dverí s úsmevom zdravia a poznajú ma po mene.“
Aj vďaka uvoľnenej atmosfére by Zuzka svoju prácu nemenila. „Vždy so zákazníkmi prehodím zopár slov, či už na akékoľvek témy. Je to veľmi príjemné, stretnutia s ľuďmi mi pravidelne zlepšujú náladu.“ Rodáčka z Bardejova sa vďaka priateľskej komunitnej atmosfére neraz cíti ako na dovolenke v prímorských oblastiach. „V malých talianskych alebo španielskych reštauráciách majiteľ tiež pozná takmer všetkých svojich zákazníkov. Nielenže sa s nimi porozpráva, veľakrát spolu skončia aj na kávičke.“
Okrem troch kamenných predajní plánujú zakladatelia Biogreatu prevádzky rozšíriť aj do ďalších miest.
Priazeň ľudí zažili na vlastnej koži aj v rámci vinobrania niekoľko rokov po sebe. Navariť museli pre tisíce návštevníkov, ktorí si prišli v septembri užiť do Pezinka oberačkové slávnosti. Aj keď to bola poriadna drina, skvelá atmosféra a energia im dokázala, že šestnásťhodinová príprava špecialít na grile stála rozhodne za to.
Najväčší úspech však zožali vitamínové bomby. „S pomocou pojazdného dopravníka sme ľuďom čapovali čerstvé ovocné šťavy. Mal som pocit, že sme najväčšou atrakciou celého podujatia,“ spomína na vydarenú akciu s úsmevom Tibor. „Ľudia boli z toho hotoví. Aj keď sa jednalo iba o nápoje, záujem bol obrovský. Nebola to v podstate žiadna ťažká robota, len čapovanie. Oproti vareniu úplná pohoda, pri príprave jedla sa namakáš oveľa viac,“ priznáva Zuzka. Aj napriek tomu, že sa stánok Biogreatu v posledných rokoch zo streetfoodov vytratil, do ulíc sa plánuje znova vrátiť. „Chcel by som to tento rok v lete opäť obnoviť. Myslím si, že v pracovnom tíme máme ľudí, ktorým by predávanie a príprava jedál robili radosť.“
Zdravé stravovanie ide u väčšiny ľudí ruka v ruke s pohybom. Inak to nemajú ani majitelia Biogreatu, ktorí svoje športové aktivity často striedajú. „Minulý rok som chodila intenzívne behať, mala som výbornú sezónu. Tenisky som si kvôli tréningu obúvala aspoň trikrát do týždňa. Bola som sviežejšia, spokojnejšia a plná energie. Nedávno som si dokonca domov kúpila aj bežiaci pás, s ktorým sa však ešte musím skamarátiť,“ priznáva Zuzka.
Zozačiatku spoločného podnikania si Tibor na šport hľadal čas len veľmi ťažko. „Prvé roky som bol telom aj dušou iba vo firme. Postupne som si našiel cestu k bicyklu, ktorý bol dlhé obdobie mojou vášňou. Od šliapania do pedálov som nedávno prešiel k volejbalu, na ktorý ma nahovorila moja kolegyňa.“ Ako sám hovorí, dobré jedlo si treba dopriať, no kompenzácia športom je nevyhnutnou súčasťou zdravého životného štýlu.
Keď už Tibor zhreší, jeho voľba je jasná. „Nedám dopustiť na našu vegánsku čokoládu Natura s kokosom a lieskovými orieškami. Zo slaného sú to zasa špaldové tyčinky od značky Biomila. Je to kvalitný produkt zo slovenskej špaldy, vždy majú úspech aj na rôznych oslavách.“ „Musím súhlasiť, osobne mám najradšej tie so soľou, aj keď sezamové sú tiež fajn,“ dopĺňa kolegu Zuzka. Favoritom medzi sladkosťami je pre ňu zasa mliečna čokoláda s lieskovcami od značky Vivani. “Kým sa mi nevytvorila intolerancia na laktózu, tiež som ju zbožňoval,“ súhlasí s jej výberom Tibor.
Treba však dodať, že aj zdravé potraviny treba konzumovať s mierou. „Stravovanie je jedna veľká alchýmia. Treba počúvať najmä svoje telo, možno prizerať aj na krvnú skupinu. Dôležité je tiež sledovanie energetického výdaju v rámci dennej aktivity,“ vysvetľuje Tibor.
„Čo sa týka kvality, stávkou na istotu sú jednoznačne produkty s označením BIO. Podliehajú totiž prísnym kontrolám a normám. Pri ich výrobe sa používa minimálne množstvo pomocných látok, tým pádom sú omnoho čistejšie. V zložení nájdete iba prírodné ingrediencie, žiadne chemikálie.“
Počas jedenástich rokov musela dvojica čeliť aj rôznym prekážkam, ktoré ich každodenne posúvajú vpred. „Výzvy prichádzajú neustále, aj keď najtvrdším orieškom bol pre nás asi úplný začiatok.“ Zuzku a Tibora potrápila byrokracia, ale aj splnenie hygienických či bezpečnostných opatrení.
„Mne dala zabrať prvá predajňa v Pezinku. Uspokojenie potrieb zákazníkov bolo pre nás kľúčové,“ dodáva Zuzka. Vtedajší partneri si dokonca dali za cieľ každoročné otvorenie novej prevádzky, čo sa im nakoniec aj podarilo. „Bála som sa najmä konkurencie, ktorá bola v hlavnom meste oveľa väčšia.“ Po malom mestečku v srdci Malých Karpát sa druhým domovom Biogreatu stala predajňa na Mýtnej v Bratislave. Tá svoje brány ľuďom otvorila v novembri 2012.
Na rovnakej ulici vzniklo o rok neskôr aj bistro, ktoré zákazníkom ponúkalo širokú ponuku rastlinných jedál. Funguje na princípe denného menu, ktoré obsahuje vždy jedno bezlepkové a jedno vegánske jedlo. Nakoľko má šéfkuchár v zálohe stovky receptov, ľudia sa nemusia báť fádnosti. „Výber jedál je každý týždeň iný. Tie sa na základe obľúbenosti opakujú mesačne raz, maximálne dvakrát,“ vysvetľuje Tibor, ktorý dodáva, že je pre nich kľúčové práve sezónne stravovanie. “Benefitom je najmä kvôli kvalite potravín, ale aj cene, ktorá býva mnohonásobne lacnejšia. Napríklad takú špargľu pripravujeme výhradne v lete, naopak, prílohy ako zemiaky či ryža sú celoročnými záležitosťami.“
Ako sami hovoria, podnikanie ich za jedenásť rokov naučilo veľmi veľa. „Ja som napríklad zistil, že potraviny sa dajú jesť aj po záruke,“ žartuje Tibor. „Mne zasa zachutila sviečková zo seitanu,“ dopĺňa ho Zuzka, ktorá tvrdí, že budovanie vlastnej firmy ich okrem objavenia nových chutí naučilo aj samostatnosti. „Zo začiatku sme sa museli spoľahnúť iba sami na seba, všetko stálo a padalo na našej snahe posúvať sa vpred.“ Neoddeliteľnou súčasťou vlastného biznisu bola aj iniciatíva zo strany oboch majiteľov. „Neustále sme museli prichádzať s novými nápadmi, ktoré sme následne pretavili v realitu. Podnikanie ma naučilo pokore,“ uzatvára Tibor.