Tatragoat je unikátna slovenská značka s vlastnou výrobou pod Tatrami. Rodinná firma šije funkčné oblečenie a doplnky na rôzne športové aktivity, ktoré sú inšpirované slovenskou prírodou. Dávid Ľudovít Godiška, majiteľ a spoluzakladateľ tejto značky, nám v nasledovnom rozhovore prezradí, ako sa jemu a jeho rodine podarilo vybudovať úspešnú lokálnu značku, v čom je ich značka výnimočná a čo so svojou pravou tatranskou značkou plánujú v najbližšom období.
Ste malá firma. Váš tím by sme napočítali na prstoch jednej ruky. Váš podnikateľský príbeh však môže byť pre mnohých nádejných podnikateľov skutočnou inšpiráciou. Ako vznikla spoločnosť Tatragoat?
Začali sme v roku 2016. Ja a moja mama. Ako rodina sme veľa športovali, obliekali si športové veci a pozorovali našu prírodu, najmä Vysoké Tatry. Sme rodáci spod Tatier a milovníci turistiky. Stále sa nám pred očami premietajú malebné pohľady na naše najväčšie prírodné bohatstvo. Počas našich športových aktivít sme videli veľa ľudí, ktorí hrdo nosili oblečenie a doplnky aj so slovenskými motívmi. Na slovenských motívoch však chýbala slovenská príroda. Tip so zahájením výroby sme dostali od známych. Môj strýko v tom čase fotografoval prírodu Tatier a Liptova, mama pracovala vo výrobnej prevádzke, kde nám urobili prvé vzorky. Keďže mali medzi našimi priateľmi pozitívny ohlas, naučil som sa programovať a navrhol som prvý internetový obchod. Odozva bola podobná aj u širšej verejnosti, a tak sme e-shop v priebehu rokov vyvíjali, no pôvodnú myšlienku si drží dodnes.
Srdce vašej rodinnej firmy okrem vás tvorí vaša mama a partnerka. Skúste nám opísať akú má kto úlohu. Stále je to o rodinnom kruhu?
Áno. Aktívne sme vo firme traja: ja, mama a moja snúbenica. Ja mám na starosti administráciu, grafickú stránku e-shopu, objednávky ako aj komunikáciu so zákazníkmi a dodávateľmi. Mama výrobky šije, vytvára osobitý strih pre každý výrobok a grafický dizajn výrobkov. Snúbenica výrobky balí, pomáha mi s administratívou a taktiež navrhla grafický dizajn niektorých výrobkov. Ak si nevieme s niečím rady, žiadame o pomoc môjho strýka, ktorý sa živí ako profesionálny grafik. Ak nestíhame vyrábať, pomáhajú nám známi. Postupom času sme vytvorili vlastnú výrobnú prevádzku v Poprade. Snažíme sa používať kvalitné talianske a slovenské materiály a nepodporovať dovoz a spracovanie materiálov z Ázie.
Vyrábate pocitové oblečenie, v ktorom sa stáva krajina pre fotografa nevyčerpateľnou inšpiráciou. Prečo názov Tatragoat?
Keďže sme spod Tatier, spojili sme anglické pojmy „koza“ a „Tatry“ (Tatra goat – Tatranská koza alebo Tatranský kamzík). Snažíme sa spropagovať slovenskú prírodu a podporovať umelcov, ktorí napríklad prostredníctvom panoramatickej fotky na čelenke zanechávajú u zákazníkov stále živý odkaz slovenskej prírody.
Spolupracujete s krajinárskymi fotografmi, ktorí poznajú svoj región a objektívom zachytávajú slovenskú prírodu v tom najúžasnejšom svetle. Pod motívmi na vašich produktoch si možno predstaviť podporu miestnych slovenských fotografov. Ide o profesionálnych fotografov alebo amatérov?
Spolupracujeme s profesionálnymi aj amatérskymi fotografmi. Nezáleží na tom, či je pre fotografov fotenie koníčkom alebo sa foteniu krajiny venujú profesionálne. Vážime si každého fotografa, ktorý s množstvom prechodených kilometrov a hodinami strávenými často v extrémnych podmienkach, hľadá najlepšie miesto a svetlo na zachytenie unikátneho záberu. Prostredníctvom fotografie nás tak dokážu preniesť do čarovného okamihu prírody.
Podľa čoho sa snažíte vyberať zábery na vaše funkčné výrobky?
Snažíme sa vyberať zábery, ktoré by mohli ľudí motivovať k návšteve daného miesta na Slovensku. Ak naši zákazníci miesto v minulosti navštívili, môže im náš výrobok poslúžiť aj ako “suvenír” alebo roztomilá spomienka na výlet. Popri tom môžu využiť aj funkčnosť výrobku. Taktiež je veľmi dôležité, aby fotografia bola vo vysokej kvalite.
Dokáže slovenský spotrebiteľ oceniť pomer kvalita verzus cena?
Koncom augusta 2023 sme predstavili naše nové rýdzo slovenské tričko, ktoré stojí 40,-€. Mysleli sme si, že to bude veľa. No ak robíte marketing efektívne, ľudia sú ochotní zaplatiť. Kvalita našich funkčných výrobkov je absolútne neporovnateľná s čínskymi výrobkami. Ak marketing vo firme nefunguje, zákazník si musí „prísť k tej emócii“ sám. Stretli sme sa však aj s negatívnymi reakciami. Ak však chcete robiť niečo kvalitne, cena výroby sa zvyšuje, a tým pádom aj konečná cena výrobku.
Vaše výrobky sú výnimočné a ich nositelia určitým spôsobom vytŕčajú z radu. Čo je vašou pridanou hodnotou? V čom sa vaše funkčné oblečenie odlišuje od konkurenčného funkčného oblečenia?
Našou misiou je pomôcť ľuďom nahliadnuť do najkrajších kútov nášho milovaného Slovenska. Ide o menej tradičný spôsob – v podobe funkčného výrobku, ktorý môže slúžiť aj ako suvenír z miesta, ktoré naši zákazníci už navštívili. Naše multifunkčné šatky, športové čelenky, čiapky či iné oblečenie na turistiku sprevádzajú zákazníkov počas prechádzky v prírode, na turistike v horách či lyžovačke v Tatrách. Vďaka našim výrobkom môžu spoznať alebo si obohatiť poznatky o prírodných krásach Slovenska.
Ako komunikujete s vašimi zákazníkmi?
Začali sme na sociálnych sieťach a myslím si, že je to určite najlepší marketingový kanál. Z reklamy na sociálnych sieťach máme veľkú odozvu.
Vaše módne kúsky už poznajú aj v Japonsku či v USA. Aká je vaša cieľová skupina?
Na začiatku sme vyrábali iba oblečenie pre dospelých, potom sme sortiment rozšírili o detské oblečenie. Okrem dámskeho, pánskeho a detského oblečenia v rámci letných aj zimných športov sa zameriavame aj na výrobu vychádzkového oblečenia. Ďalšou našou cieľovkou sú suvenírové obchody a rôzne turistické atrakcie či pamiatky. Tie si u nás objednávajú módne doplnky s ich vlastným návrhom potlače. V našom sortimente nechýbajú ani obliečky na vankúše či nákupné tašky. Pred pár dňami sme predstavili nový špeciálny cestovný vankúšik 2 v 1. Jeho výplň sa dá „presýpať“ a z klasického tvaru podkovy môže vzniknúť obdĺžnikový vankúšik a naopak.
Kam to s pravou tatranskou značkou plánujete dotiahnuť v budúcnosti?
Viac ísť do hĺbky v zmysle rozšíriť sortiment ako aj pôsobnosť značky v iných krajinách – V4 aj v oblasti Balkánu. Ďalším naším snom je preniknúť aj do iných obchodov so športovými potrebami, vyrábať čisto slovenský výrobok a rozvíjať veľkoobchodnú výrobu.
Ak má nejaká firma alebo jednotlivec záujem dať si u vás vyrobiť funkčné oblečenie alebo doplnky s potlačou, ako má postupovať?
Najlepšie je, ak majú ľudia predstavu o tom, čo chcú. Mali by mať vopred vybratú fotku, ktorú následne „napasujeme“ do nášho strihu. Vždy je lepšie, ak majú fotiek viac, aby si mali z čoho vyberať. Vyrábali sme však už aj grafické návrhy bez fotky. Zákazník nám poslal logo, povedal čo by tam chcel mať a spravil sa mu grafický návrh napríklad z ornamentov.
Čo by ste odkázali nádejným začínajúcim výrobcom oblečenia?
My sme s výrobou začínali v štýle hobby a až neskôr sme to začali brať „vážne“. Všetko sa dá. Tatragoat sme vybudovali od nuly. Ak má niekto niečo vysnívané, musí sa len pustiť do toho. Ja mám vyštudovanú geoinformatiku, no musel som sa naučiť programovať. Mojím odkazom je nebáť sa robiť veci, ktoré na začiatku neviete robiť. A neustále sa vzdelávať. Raz sa vaša práca určite oplatí.
Touto cestou sa chcem poďakovať pánovi Dávidovi Ľudovítovi Godiškovi, že venoval priestor na zodpovedanie mojich otázok. Želám mu veľa nápadov na nadčasové podnikateľské Tatragoat výrobky, ktoré spríjemnia pobyt v prírode mnohým jeho nositeľom.