Domáce a sklenené „poschodové jogurty“, ktoré možno jesť aj lyžicou, sa stali pravidelnou súčasťou jedálnička mnohých nadšencov kyslomliečnych výrobkov. Odhodlanie dopriať svojmu telu ikonické spojenie smotanového a gréckeho jogurtu v jedinečnom pomere priviedlo Zdenku Oravcovú k zahájeniu rozvoznej mapy z Prahy až na východ Slovenska. Ako sa Zdenke Oravcovej darí realizovať rozvoz sortimentu v súčasnosti a prečo si jogurty našli aj napriek vyššej cene stálych milovníkov, porozprávala v nasledovnom rozhovore.
Podnikanie v gastro-sektore je vzhľadom na získanie množstva povolení a zvládnutie byrokracie veľmi náročné. Vy ste tieto povinnosti ako-keby „obišli“ tak, že kyslomliečne výrobky dovážate priamo z Prahy od výrobcu až na slovenský stôl. Čo bolo inšpiráciou vášho mliečneho príbehu?
Môj mliečny príbeh sa začal písať pred dvoma rokmi, keď som ochutnala jogurty od môjho bratranca. Chutili naozaj úžasne. V tej dobe by ste na Slovensku na regáloch s mliečnymi produktmi nič podobné nenašli. Viaceré jogurty neobsahujú žiadne ovocie, ako to deklaruje väčšina reklám. Preto som sa začala pohrávať s myšlienkou zahájiť donáškový servis výnimočných jogurtov aj na Slovensku. Prostredníctvom bratranca som začala spolupracovať s pánom Fuskom. Tento „pilotný program“ sme najprv testovali a keď sme videli u ľudí záujem, šli sme naplno do toho. V súčasnosti som výhradnou distribútorkou týchto jogurtov pre divíziu Slovensko a predávam 260 jogurtov týždenne. Ak sa mi obrat zvýši na 300-400 jogurtov týždenne, budem nútená otvoriť si vlastnú kamennú prevádzku.
Vaším cieľom je „zaplaviť Slovensko zdravými a atraktívnymi jogurtami“. Čo je vašou motiváciou?
Chcem z môjho predajného miesta vytvoriť miesto, kde by si každý človek mohol kúpiť zaručene kvalitný jogurt plný „dobrodružstva“. Ak si u mňa kúpi niekto napríklad jogurt s príchuťou orieškov, chcem, aby výrobok, ktorý si u mňa kúpil, naozaj obsahoval veľké kusy pravých orechov. A nie iba nejaké umelé príchute či napodobeniny orieškov.
Každá zaručená kvalita niečo stojí. Je slovenský zákazník ochotný zaplatiť za kvalitu vyššiu cenu?
Výrobcom je pán Fusko a ten sa sprvoti naozaj bál, či budú slovenskí zákazníci ochotní za kvalitný jogurt zaplatiť. No práve slovenskí spotrebitelia ho presvedčili o presnom opaku. To, že Slováci sú ochotní zaplatiť vyššiu cenu dokazuje aj skutočnosť, že už 2 mesiace pôsobíme na slovenskom trhu a neustále rastieme. Naši zákazníci si stále čoraz viac uvedomujú, že nutričná hodnota našich jogurtov je niekoľko násobne vyššia ako u bežných jogurtov v obchode. Tlak na cenu je však stále vysoký.
Vašou prioritou je kvalita dovážaných jogurtov. Nejde „bio“ kvalita v prípade dovozu jogurtov z Prahy na úkor lokálnosti?
Na Slovensku sa kvalita hľadá veľmi ťažko. Chybou je právo to, že ekologické farmárstvo má na Slovensku slabú podporu. Slovenskí farmári sú na tom naozaj veľmi zle, a preto aj ponuka kvalitných výrobkov na Slovensku stále viazne.
Čomu dávajú vaši zákazníci prednosť – donáškovému servisu či návšteve kamenných prevádzok, kde si môžu svoj obľúbený jogurt vyzdvihnúť?
Donáškový servis vyhľadávajú najmä zákazníci, ktorí nemajú vo svojej blízkosti kamennú prevádzku, kde jogurty v pravidelných intervaloch vozím priamo z Prahy ešte čerstvé. Donáškové služby dokážu objemovo pokryť väčší rozsah dopytu ako napríklad jedna prevádzka. Trend nakupovania online narastá na sile. Mnoho zákazníkov si na systém vyzdvihnutia čerstvých a chladených jogurtov z Prahy v ich obľúbenom obchodíku veľmi rýchlo zvyklo.
Domáce a sklenené. To je motto vašich jogurtov. V čom spočíva tajomstvo ich „domácej“ chute?
Dopyt po jogurtoch vyrábaných pôvodným spôsobom zrenia v skle neustále narastá. Tento spôsob produkcie jogurtov je veľmi podobný domácim jogurtom. Podobne narastá aj počet zákazníkov, ktorí z ekologických dôvodov dávajú prednosť skleneným baleniam jogurtov pred plastovými. Tajomstvo domácej chuti jogurtov spočíva v unikátnom percentuálnom pomere smotanového základu, ktoré sa líši od ostatných výrobcov jogurtov. Ide o neuveriteľne dokonalé, a tým aj chutné spojenie smotanového a gréckeho jogurtu.
Je sklenený obal vašich jogurtov len otázkou ekológie?
Okrem ekologického hľadiska má sklenený obal prínos aj v oblasti bezpečnosti a zdravia. Z plastových obalov prenikajú po istom časovom horizonte pôsobením teploty a slnečného žiarenia plastové mikročastice priamo do vnútra jogurtov. To z hľadiska bezpečnosti na naše zdravie nie je žiadúce. Jogurty vydržia pre teplote skladovania 4-8°C aj 5 dní od doručenia alebo zakúpenia v predajni.
O obľúbenosti vašich jogurtov svedčia neustále sa rozbiehajúce nové odberné miesta. Nemáte ani vlastnú web stránku, na ktorej by si mohli robiť zákazníci pravidelné objednávky. Ako so zákazníkmi komunikujete?
O nových druhoch jogurtov aj najbližších dodávkových termínoch avizujem na sociálnych sieťach. Ak sa mi podarí dohodnúť spoluprácu s novým odberným miestom v obecných lokálnych potravinách, spočiatku fungujeme na princípe predaja cez komis. Ak má niekto „ďaleko“ do kamennej prevádzky, kontaktuje ma na sociálnej sieti a ja za neho vyplním objednávku.
Ponúkate aj takzvaný „týždenný špeciál“. Ako vyzerá a chutí takýto jogurt?
„Týždenný špeciál“ je jogurt, ktorého príchuť je každý týždeň iná a nová. Je to takzvaná limitovaná edícia jogurtov, ako napríklad tiramisu jogurt či makový jogurt. Tie jogurty, ktoré žnú najväčšie úspechy, sa potom s odstupom určitého časového horizontu znova vracajú na predajné pulty.
Prídu si na svoje aj ľudia s intoleraciami či milovníci vegánskych verzií?
Áno. V ponuke máme sójové aj bezlaktózové jogurty. Každý zákazník si však v tomto prípade musí „jogurt zostaviť sám“ a zvoliť sójový základ. Keďže bezlaktózové jogurty majú redšiu konzistenciu, objednávok je menej. No percentuálne zloženie gréckeho a smotanového jogurtu je aj v prípade bezlaktózových verzií naozaj ikonické a neuveriteľne chutné.
Čo vás podnikanie naučilo? Chcete byť jogurtovým gigantom v strednej Európe?
V súčasnosti dovážam jogurty do Ružomberka, do Košíc, do Prešova, do Popradu a do okolia Kežmarku. Mojím snom je rozšíriť rozvoznú mapu a donáškové služby posunúť až do Bratislavy, do Levoče a do centier cestovného ruchu. V budúcnosti by som chcela zahájiť otvorenie prevádzky s výrobou jogurtov na štýl tej pražskej.
Máte aj nejaký časový míľnik?
Dúfam, že do roku 2025 sa moje sny premenia na skutočnosť.
Popri podnikaní ste matkou troch detí. Ako zvládate neustále budovanie vzťahov s výrobcom, s odberateľmi aj so zákazníkmi?
Je to náročné, ale práve deti mi dodávajú energiu, motiváciu a odhodlanie neustále pracovať na sebe a „ísť ďalej“.
Touto cestou sa chcem poďakovať pani Zdenke Oravcovej, že nám odhalila svoj mliečny príbeh. Prajem jej veľa otvorených dverí pri rozširovaní rozvoznej mapy jej ikonických jogurtov.