Klaudia Bednárová pôsobí ako riaditeľka jazykového centra The Bridge, je tiež jeho spoluzakladateľkou. Podieľala sa na založení Slovenskej asociácie jazykových škôl a Slovenskej komory angličtinárov. Momentálne je aj viceprezidentkou Asociácie inštitúcií vzdelávania dospelých. Je prvou držiteľkou ceny TREND Podnikateľka roka 2022. O tom, ako sa z nesmelej učiteľky stala profesionálna odborníčka v oblasti vzdelávania s veľkým srdcom plným nadšenia a vízie, porozpráva charizmatická Klaudia v nasledovnom rozhovore.
Vaša jazyková škola The Bridge vznikla v roku 2009 ako reakcia na to, že žiadna zo škôl, v ktorých ste boli na prijímacom pohovore ako lektorka anglického jazyka vás nastavením ani hodnotami nezaujali. Ako sa z malej vízie mať vlastnú jazykovú školu stala firma s 50 zamestnancami?
Po skončení strednej školy v roku 1998 som sa rozhodla ísť pracovať ako au-pair do Anglicka. Vydržala som tam iba 3 mesiace, no aj napriek tomu to bola bohatá skúsenosť. Po návrate domov som si začala hľadať prácu ako turistická sprievodkyňa, no nakoniec som sa zamestnala ako lektorka anglického jazyka. Musela som začať na sebe pracovať, pretože vedieť po anglicky a učiť iných ľudí tento jazyk sú dve rôzne veci. Veľa som sa vzdelávala a vyštudovala som vysokú školu v odbore pedagogika s angličtinou. Takmer päť rokov som pracovala ako koordinátorka dobrovoľníkov v Greenpeace, počas toho som ďalej študovala. Počas pracovania v Greenpeace som ďalej študovala a začala som rozmýšľať, čo viem a chcem v živote robiť. V žiadnej jazykovej škole som nedostala podporu. Chodila som s ruksakom do jednotlivých firiem a nemala som z toho príjemný pocit. Neskôr som sa spojila s kamarátkou Mišou Vrábovou a prenajali sme si bez investícií malé priestory v Bratislave na Karadžičovej. Po necelom pol roku sme sa museli sťahovať na Dunajskú ulicu a odtiaľ znovu ani nie po 5 mesiacoch na Baštovú, kde sme dodnes. Začínať podnikať v roku 2009 bolo naozaj ťažké, pretože bola kríza. Ale práve tá nás donútila hľadať cesty, ako študentov získať a intenzívnejšie rozvíjať marketing.
Pripravila vás prvá kríza aj na pandemickú a post-pandemickú krízu? Vraj ste si udržali všetkých zamestnancov.
Keďže sme dobre zohratý tím, prechod do online prostredia prebehol celkom hladko. Stavali sme na pilieroch overených procesov, pracovnej morálky a hodnotách. Počas krízy nám odišli iba 3 kolegyne z administratívy – jedna na materskú, druhá učiť a tretia cestovať. Škola nie je biznis v pravom slova zmysle. Nie je to výrobná linka. Ľudia, či už učitelia alebo kolegovia v administratíve, sú kľúčovým kapitálom, o ktorý sa treba starať, rozvíjať ho a vzdelávať. Iba vzdelaní a motivovaní učitelia dokážu efektívne vzdelávať a motivovať svojich študentov.
V Bratislave je jazykových škôl viac než dosť, dopyt po výučbe cudzích jazykov neustále klesá. Čím sa snažíte odlíšiť od konkurencie?
Máme dobrých učiteľov, ktorých férovo platíme. Naši lektori prácu u nás vnímajú aj ako svoju kariéru. Učiť je jednoduché, ale odovzdávať vedomosti je náročné.
Aké metódy v rámci výučby cudzích jazykov využívate?
Keďže behaviorálna psychológia nemá vo výučbe cudzieho jazyka želaný efekt, snažíme sa využívať všetky dostupné nástroje, metódy a prístupy. Hovoríme tomu, že využívame eklektickú metódu. Učitelia musia rešpektovať klienta, musia vedieť, ktorý nástroj v ktorom časovom období použiť. Chceme, aby nás klienti navštevovali čo najdlhšie a aby dosiahli svoje ciele. Tak môže aj naša škola dosahovať výsledky.
Ktorí klienti sú vašou najčastejšou cieľovou skupinou?
Nemáme vyselektovanú cieľovú kategóriu študentov. Dokážeme privítať každého študenta, ktorý je pripravený učiť sa a prevziať spoluzodpovednosť za proces výučby.
Čo znamená prevziať spoluzodpovednosť za proces v praxi? Ak vás osloví klient s potrebou jazykového kurzu formou modernej komunikačnej metódy a angličtine sa doma nedokáže venovať viac, resp. len počúvaním nahrávok cestou do práce, znamená to, že nemá u vás dvere otvorené?
Spoluzodpovednosť v prípade študentov znamená byť si vedomý toho, že popri výučbe v jazykovej škole si musím ešte svoje jazykové znalosti utvrdzovať doma (pozeraním filmov, náčuvmi, čítaním kníh, atď.). Ak človek nechce alebo nemá čas, zázraky nevieme urobiť. Je to podobné ako pri chudnutí. Ak si zaplatím trénera, aplikáciu na chudnutie, kúpim si permanentku do fitnescentra a podobne, ale nemám reálny čas a energiu sa tomu venovať, v konečnom dôsledku sa nedočkám želaného efektu. Mať učiteľa alebo učiteľku, ktorí vedia učiť, je základ. No pre nás je dôležité, aby naši študenti boli ľudia, ktorí chcú na sebe pracovať a svoje jazykové zručnosti ďalej rozvíjať.
Ako je to v prípade skupinovej výučby?
V skupinkách máme maximálne 8 ľudí a dobrí lektori vedia so všetkými členmi skupinky pracovať tak, aby si každý prišiel na svoje.
Akou formou prebieha väčšina vašich kurzov? Stále prevláda prezenčná forma alebo skôr online možnosti výučby?
Takmer všetky kurzy, ktoré vedieme, sú online formou. Vyše 80 percent klientov uprednostňuje online výučbu a aj v kurzoch samoplatcov je to viac ako 75 percent. Online forma je pre klientov jednoduchšia – nemusia strácať čas presunmi, hľadať parkovacie miesto a učiť sa iba ráno a večer. Z pohľadu efektívnosti výučby je online prostredie rovnocenné prezenčnej výučbe. Je však nesmierne dôležité, aby lektori vedeli online vyučovať. Nie je to len o tom, že zapnem Zoom a začnem rozprávať.
Dlhodobo vykonávať prácu, v ktorej máte voľno cez obed a pracujete iba večer, obmedzuje sociálny život a vyžaduje vysokú dávku motivácie. Ako lektorov motivujete?
U nás učitelia učia v priebehu celého dňa. Teda túto veľkú nevýhodu, ktorú spomínate, sa nám podarilo odstrániť. To nám umožňuje udržať si lektorov, ktorí sa učeniu venujú dlhodobo, lebo okrem iného je ich pracovná doba nastavená udržateľne. Hľadáme lektorov, ktorí sú nielen kvalifikovaní, ale sa zároveň aj aktívne vzdelávajú, pracujú na sebe, sú pripravení dostávať spätnú väzbu a rozvíjať svoje zručnosti. Našich lektorov si chceme udržať dlhodobo, a preto je pre nás dôležité vytvoriť im podnetné prostredie aj stabilný príjem. Lektorom aj študentom zabezpečujeme študijné materiály a pomáhame im s predprípravou na vyučovacie hodiny. Študent musí cítiť dôveru v lektora aj v školu. Je dôležité, aby naši študenti vedeli, že to, za čo si platia, aj dostanú. Ak prijímame začínajúcich, alebo menej skúsených učiteľov, poskytujeme im mentoring a tréning priamo v našom jazykovom centre.
Čo v prípade, že potenciálny uchádzač o pozíciu lektora cudzieho jazyka nemá vo svojej výbave pedagogický smer?
Ak nemá učiteľ vzdelanie v oblasti pedagogiky, ale v rámci prijímacieho pohovoru odučil hodinu a je šikovný, vieme ho vyškoliť v našom kurze Lektor cudzieho jazyka, ktorý máme akreditovaný Ministerstvom školstva. Sme skúšobná škola pre Filozofickú fakultu Univerzity Komenského. S rozvojom mladých a menej skúsených lektorov máme veľa skúseností.
Je to niečo podobné ako pedagogické minimum?
Nie je to pedagogické minimum. Ide o interný vzdelávací program, kde sa lektor naučí metodiku výučby anglického jazyka, získa prax pod vedením skúseného kolegu a potom môže pracovať kdekoľvek na Slovensku ako kvalifikovaný lektor cudzieho jazyka pre dospelých.
Dávate si záležať na celoživotnom vzdelávaní. Kladiete dôraz nielen na vysokú úroveň výučby, ale aj na ďalšie vzdelávanie lektorov. Za rok 2023 ste získali cenu „Najlepší vzdelávací program“. V čom podľa vás spočíva zmysel celoživotného vzdelávania?
Toto ocenenie si nesmierne vážim. Stojí za ním mnoho úsilia, ktoré neustále posúva náš tím vpred. Nie je to len o organizácií vzdelávania. Kľúčovým by mal byť odraz vzdelávania lektorov vo výsledkoch študentov. Musí byť vidieť, že investícia do rozvoja lektorského tímu sa nám vracia v efektívnejšej výučbe a spokojných študentoch. Hoci naše úspechy vidíme v praxi každý deň, uznanie odbornej poroty, ktorá mala viac ako 20 členov, odborníkov z oblasti vzdelávania, firemného vzdelávania a HR oddelení, považujem za úspech a úžasnú spätnú väzbu. Všetci naši lektori vedia každému klientovi s určitým cieľom „ušiť“ výučbu na mieru. Celoživotné vzdelávanie by malo byť samozrejmosťou pre celú spoločnosť. Udržiavať sa kognitívne v kondícii je dôležité nielen pre mozog samotný, ale aj pre fungovanie na pracovnom trhu. Kvalitné jazykové vzdelávanie je 2 v 1 – edukácia v oblasti cudzích jazykov rozvíja aj disciplínu, komunikačné zručnosti a posilňuje motiváciu.
Ponúkate aj sezónne jazykové či iné kurzy?
V lete ponúkame jazykové tábory a väčšina rozvojových kurzov pre lektorov prebieha tiež počas letných mesiacov. Špecializujeme sa aj na právnickú angličtinu, na prípravu pracovných stretnutí či verejné vystúpenia v cudzom jazyku pre politikov. Jedným z našich výnimočných kurzov je akreditovaný kurz koučingu – študenti získajú medzinárodne platný certifikát kouča v angličtine.
Okrem bežných kurzov sa venujete napríklad aj divadlu. Aká je vaša vízia?
Angličtinu sa učíme preto, aby sme ju používali. Jazyk nemá byť cieľom, ale nástrojom. V Bridgin‘ Drama, v rámci ktorej už niekoľko rokov inscenujeme v angličtine slovenskú klasiku, si môžu rolu hercov vyskúšať aj lektori našej jazykovej školy.
K vašej jazykovej škole v bratislavskom Starom meste patrí aj kaviareň. Tá slúži ako komunitné centrum pre Ukrajincov. Do akých aktivít sa môžu v komunitnom centre zapájať?
Centrum vedú moje 2 kolegyne z Ukrajiny – Viktória a Valéria. Cieľom je poskytovať ľuďom, ktorí ušli pred vojnou, psychologickú podporu a bezpečný priestor, kde sa môžu učiť angličtinu aj slovenčinu a zapájať sa do rôznych krúžkov. Mesačne sa v našom centre premelie takmer 1 000 ľudí.
V The Bridge učí v súčasnosti vyše štyridsať lektorov a lektoriek z viac ako 12 krajín sveta. Spolupracujete aj s kolegami žijúcimi mimo Bratislavy v zahraničí. Aké máte plány do budúcnosti?
Chceme, aby verejnosť vnímala našu jazykovú školu ako školu s výborným výsledkom a úspešným študentom. Do budúcna chceme rozširovať naše centrum vzdelávania lektorov. Pracujeme na tom, aby sa naši učitelia zlepšovali, držali krok s dobou a boli inšpiráciou i vzorom pre svojich študentov.
Ste prvou držiteľkou ceny TREND Podnikateľka roka 2022. Ako si na to spomínate?
Zo slávnostného galavečera v budove SND som mala príjemný dojem. Veľmi si toto ocenenie vážim a som rada, že naša škola porotu zaujala. Snažíme sa robiť našu prácu ešte na vyššej profesionálnej úrovni a s väčšou radosťou. Ak človek vidí výsledky aj ocenenie vlastnej práce, poháňa ho to stále viac dopredu.
Ak by ste sa mohli pozrieť späť o 15 rokov dozadu, čo by ste pri svojom podnikaní urobili inak?
Asi by som od začiatku viac investovala do tímu. Viac by som spolupracovala s ľuďmi a nepracovala iba samostatne. Asi by som vyhľadala mentorku a koučku a nechala sa pri budovaní tímu viesť skúsenejším človekom. Viac by som investovala do vytvárania priestoru, kde by mali ľudia väčšiu samostatnosť a zodpovednosť.
Chcem sa poďakovať pani Klaudii Bednárovej za zodpovedanie mojich otázok. Prajem vám veľa spokojných a úspešných klientov a ľudí v tíme so zmyslom pre celoživotné vzdelávanie.