Dátum: 21.11.2024

Začínam podnikať – ide to aj bez strachu

Martina Grechová / 09. 07. 2024

Vymyslieť unikátny nápad na podnikanie nestačí. Rozbehnutie vlastného podnikania si často vyžaduje veľkú investíciu – peňazí aj času. Akú formu podnikania zvoliť, ako svoje podnikanie efektívne spropagovať, akým chybám sa v začiatkoch podnikania vyhnúť a prečo treba zahnať strach bokom?

Úspech ani príjem nie sú garantované

Sťažené pracovné podmienky, nedostatočné zvyšovanie platu, nepríjemní kolegovia a šéf, otravné či nezmyselné pracovné úlohy. To sú len úlomky z toho, prečo sa mnohí zamestnanci rozhodnú vydať vlastnou cestou podnikania. Podnikanie láka možnosťou vyrovnaného work-life balance, zohľadnením osobných potrieb, zdravotných problémov a naplnením pocitu slobody či adekvátnejšieho finančného ohodnotenia. Podnikanie predstavuje v tomto prípade ideálnu alternatívu. Väčšina ľudí sa na túto dráhu nikdy nevydá práve kvôli strachu z rizika, z neznáma alebo z toho, že úspech ani príjem nie sú garantované.

Trpezlivosť a čas – to na začiatku chýba každému

Začiatky podnikania si pýtajú veľkú dávku odvahy. Takmer všetkých začínajúcich podnikateľov sprevádza prvotné nadšenie. A hoci je nadšenie úžasné a potrebné, odborníci tvrdia, že ďalšou dôležitou vlastnosťou je trpezlivosť. Podľa Michaely Ray, koučky a regresnej terapeutky, neexistuje na ceste začínajúceho podnikateľa žiadny šéf, ktorý by povedal, ako podnikanie efektívne rozbehnúť. Človek si je sám sebe šéfom a postupne prichádza na to, že podnikanie sa môže správne rozbehnúť vtedy, keď je zároveň marketérom, predajcom, administratívnym pracovníkom, prevádzkovateľom vlastného webu, organizátorom a pod. Môže sa však obklopiť expertmi, ktorí mu s jednotlivými úlohami pomôžu. A teda niektoré podnikateľské úlohy outsourcovať. Začínajúci podnikateľ si napríklad nemusí sám naštudovať všetky účtovné a daňové predpisy. Môže odborné veci konzultovať s účtovníkom a poveriť ho správou účtovníctva. Alebo ak sa nevie odhodlať na registráciu firmy, môže poveriť firmu, ktorá sa zaoberá registráciou s.r.o.,“ dopĺňa Michaela.

Schopnosť prekonať strach z podnikania závisí od nasledovných mentálnych schopností:

  • schopnosť tolerovať riziko ako normálnu súčasť podnikania (vrátane toho, že príjem môže byť každý mesiac iný a niekedy žiadny),
  • flexibilita neustále sa prispôsobovať aktuálnej situácii,
  • pokora robiť to, čo je potrebné, nielen to, čo ma baví,
  • ochota učiť sa nové technické, praktické aj mentálne zručnosti,
  • mať vlastnú víziu a motiváciu, kam smerujem a prečo to vlastne chcem,
  • nepovažovať dočasný neúspech za prehru, ale za spätnú väzbu, že treba niečo zmeniť, po neúspechu vstať, oprášiť sa a ísť ďalej.

Kto nepropaguje, nemá podnikanie – iba koníček

Tento strašiak je hrozbou tak pre ľudí, ktorí majú s podnikaním už nejaké skúsenosti ako aj pre začínajúcich podnikateľov. Ak má podnikateľ unikátny produkt alebo užitočnú službu a nevie „sa predať“, ostáva mu produkt stáť „na sklade“. Vyčleniť určité finančné prostriedky na marketingové aktivity nie je pre začínajúcich podnikateľov ľahký oriešok. Podnikanie efektívne spropagovať nemusí znamenať iba bezhlavé míňanie financií na marketing. Podľa Lukáša Maliniaka, zakladateľa platformy spropaguj.to, možno vďaka novo vyvinutej platforme, určenej malým a stredným podnikateľom, zviditeľniť svoje podnikanie či najbližšiu hromadnú akciu už za pár eur. Stačí sa len zaregistrovať a svoje podnikateľské zámery zviditeľniť lokálne alebo na celom Slovensku.

Forma podnikania a vízia – premenné, ktoré úzko súvisia

„Človek, ktorý ide podnikať, nesmie mať strach, pretože strach ho obmedzí natoľko, že nevidí svoju víziu“, tvrdí Jozef Benko, majiteľ účtovnej spoločnosti. Ak má podnikateľ víziu zaslepenú strachom, môže namiesto stability a prosperity doviesť svoje podnikanie ku krachu. Preto musí mať otvorenú myseľ a nebáť sa ísť do vecí, ktoré sú mu neznáme. Podľa Jozefa Benka je založenie sro-čky u každého začínajúceho podnikateľa ideálna voľba, a to z dvoch dôvodov:

  • prvým je fakt, že vďaka vedeniu podvojného účtovníctva má podnikateľ oveľa podrobnejšie informácie o svojich tokoch a vie si svoje účtovníctvo lepšie skontrolovať.
  • druhým dôvodom je ručenie, ktoré je v prípade založenia sro-čky len do výšky upísaného vkladu, a nie do výšky celého majetku.

Ak má podnikateľ víziu, malo by mu byť aj jasné, čo chce dosiahnuť. Ak mu ide o krátkodobé podnikanie, môže začať aj so založením živnosti, no „neunikne“ odvodovému zaťaženiu a vo väčšine prípadov sa aj tak viacerí rozbehnutí živnostníci rozhodnú o založenie právnickej osoby„, objasňuje ďalej Jozef.

Newsletter

Prihláste sa na odber, poskytneme Vám informácie z oblasti podnikania.

Podnikateľské
Príbehy

© podnikatelskepribehy.sk. All Rights Reserved. Designed by HTML Codex